Prečo by malo byť stáčanie kilometrov trestným činom

Jazdené autá sa bežne predávajú so stočenými kilometrami, úpravu tachometra si objednáte aj cez internet. Príbeh Jána Berana je jedným z tisícov. S manželkou sa im narodilo dieťa a rozhodli sa, že starý Opel vymenia za väčšie a bezpečnejšie rodinné auto. Ich požiadavky mal spĺňať šesťročný Volkswagen Passat, ktorý Ján objavil v šamorínskom autobazári.

Predajca mu tvrdil, že je v najvyššej výbave, vo veľmi slušnom stave a najazdených má necelých 127-tisíc kilometrov. Ten istý údaj je aj na zázname kontroly originality, ktorý je dostupný i na internete. Iba servisnú knižku šéf bazára zapotrošil niekde doma. Vraj do týždňa dodá. Ján teda zaplatil necelých šesťtisíc eur v dobrej viere, že komunikuje so serióznym obchodníkom.

Kalvária na seba nenechala dlho čakať. Hneď po nákupe musel Ján vymeniť disky a gumy, ktoré boli také „ošľahané“, že z nich trčali drôty. Trvalo týždeň, kým auto bolo v normálnom stave. Nedostatky sa kopili ďalej. Menil poškodený motorček v ostrekovačoch, piate dvere sa nedali otvoriť, nefungovali senzory, výmenu si pýtali aj ložiská, doštičky, ventilátor.

„Keď sme menili rozvody, mechanik mi povedal, že guľové čapy, koncipované zhruba na 200-tisíc kilometrov, sú dávno po limite.“ Do rekonštrukcie auta vrazil Ján ďalších šesťtisíc! „Nedalo mi to a zatelefonoval som na klientsky servis vo Wolfsburgu. Tam mi na základe VIN čísla povedali, že moje auto malo vo februári 2009 na tachometri 273-tisíc kilometrov! A ja som ho kupoval ešte o dva roky neskôr.“

Znova sa teda vybral do Šamorína. Predajca však tvrdil, že vystupoval len v pozícii sprostredkovateľa. „Ako kompenzáciu mi navrhol, že spraví výmenu rozvodov za cenu materiálu,“ spomína kupec. „Chcel dvesto eur. Keďže sme však rozvody dávno spravili, vedel som, že materiál aj s DPH vychádza len na 120 eur. Takže ma chcel zase oklamať.“

Pôvodnou majiteľkou bola podľa technického preukazu staršia pani z Dunajskej Lužnej, ročník 1940. Kúpila ho v roku 2010 z Nemecka a už o rok ho predávala. Isto len náhodou má trvalý pobyt na adrese, kde je aj sídlo spoločnosti vlastniacej šamorínsky autobazár. Keď sme sa pokúšali s vitálnou sedemdesiatničkou spojiť, zistili sme, že má utajené číslo. Ján Beran teda oslovil pár právnikov. „Vraj sa mám na to vykašľať, lebo za týmito kšeftmi sú bandy, čo svoj biznis točia cez nesvojprávne alebo nemajetné babky a ak aj súd vyhrám, nič nevysúdim.“   Viac tu.

 

Legalizácia vozidiel

 

Českou republikou posledným časom otriasajú nové a nové prípady úradníkov, ktorí zlegalizovali vozidlá zo zahraničia, kde boli pôvodne určené na odpis. Na spravodajských weboch sme zachytili informáciu o ďalšom úradníkovi, ktorý celé 4 roky legalizoval dovážané jazdenky. Zatiaľ má polícia informácie o 23 vozidlách, ktoré takto uviedol do prevádzky, ale tento počet zrejme nebude konečný.

 

Podľa vyšetrovateľov, úradník zistil, že dokumentácia k vozidlám je sfalšovaná a napriek tomu nenamietal a vozidlá zaregistroval. Hrozia mu až 3 roky väzenia. Okrem úradníka polícia vyšetruje i dovozcu predmetných vozidiel, ktoré namiesto v šrote skončili u nič netušiacich nových majiteľov.

 

Združenie SOVA je zhrozené aj z ďalších skutočností nadväzujúcich na tieto podvody. Podľa nedávneho prieskumu poisťovní a značkových servisov v ČR, je až 20% vozidiel, ktoré boli odpísané ako totálna škoda, vrátených do bežnej premávky. Noví majitelia tak často zisťujú až v servisoch, že ich vozidlá sú po totálnej havárii a často zlepené z viacerých automobilov.     Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 
NESPLATENÝ LÍZING – KEĎ NA VAŠOM AUTE VIAZNE DLH
• Obvolajte lízingové spoločnosti. Je to istý spôsob, ako zistiť, či auto nie je zaťažené lízingom. Využite prípadne stránku www.registervozidiel.sk.
• Skontrolujte technický preukaz – v minulosti sa do technického preukazu v rozmedzí cca 2 rokov zapisoval iba držiteľ vozidla, avšak nie jeho majiteľ. Táto skutočnosť ešte dnes spôsobuje problémy, pretože môžete zakúpiť auto od držiteľa uvedeného v technickom preukaze, ale majiteľom môže byť úplne iná osoba, napr. lízingová/úverová spoločnosť.
 
Problém: Dnes sú v SR desiatky a stovky obchodných spoločností s oprávnením poskytovať lízingové služby. Navyše, v mnohých týchto firmách vám odmietnu poskytnúť informácie. Takisto auto mohlo byť zakúpené na lízing od spoločnosti, ktorá už zanikla. 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk