Pravda: Pozor na dízle z bazárov. Stále viac z nich nemá povinné filtre

Pravda: Pozor na dízle z bazárov. Stále viac z nich nemá povinné filtre

České autobazáre registrujú zvýšenú ponuku dieselových vozidiel s nefunkčným alebo odstráneným filtrom pevných častíc (DPF). Slovenský trh ojazdených áut na to tiež nie je inak, dodáva Združenie SOVA.

Tieto vozidlá sa ich majitelia snažia za každú cenu predať a chybný DPF zatajiť. Nový filter stojí desiatky tisíc korún a autá bez neho sú zo zákona nepojazdné a na ceste nemajú čo robiť. Vyplýva to z informácií od veľkých českých predajcov ojazdených áut. So zaneseným alebo poškodeným filtrom môže mať vozidlo vyššiu spotrebu, nižší výkon, diagnostika hlási chyby a v niektorých prípadoch sa auto nedá vôbec uviesť do chodu.

Najväčšia sieť autobazárov zaregistrovala len v októbri nárast pokusov o predaj auta s odstráneným filtrom o pätinu na 150. „V poslednej dobe sa dramaticky množia prípady, že technici pri výkupnej kontrole vozidla zistia, že filter je úplne nefunkčný, pretože ho niekto vyrezal, jeho vonkajší obal potom zase navaril späť a upravil riadiacu jednotku motora tak, aby laik nič nepoznal,“ uviedol vedúci výkupu Petr Vaněček.

Nový DPF stojí až sto tisíc korún a bez neho neprejde vozidlo emisnou kontrolou. V zahraničí navyše hrozí, že polícia takéto vozidlo zabaví a vodičovi uloží pokutu až niekoľko tisíc eur.

„Len za mesiac október sme odhalili 32 vozidiel s odstráneným alebo nefunkčným filtrom pevných častíc, ktoré sa nám snažili ich majitelia predať,“ dodal Pavel Foltýn z ďalšieho autobazáru.

Všetkým vozidlám podľa neho chýbalo niekoľko mesiacov do ďalšej emisnej kontroly a bolo teda zrejmé, že sa ich majitelia snažili predať ešte pred týmto termínom. Filter DPF je významnou súčasťou moderných turbodízlových motorov, ktorá je pre vozidlá vyrobené od roku 2009 dokonca povinná. Zachytáva pevné karcinogénne nečistoty vo výfukovom systéme, a to s účinnosťou od 90,00 do 99,99 percenta všetkých emisných častíc.

Zvyčajne sa skladá z dvoch telies – samotného filtra a predradeného oxidačného katalyzátora, ktorý vo fáze regenerácie pôsobí ako horák, v ktorom nespálená nafta vzplanie a zapáli pritom aj sadze vo filtri. Napriek tomu sa filtre časom zanesú a je nutné ich vymeniť.

Filtre pevných častíc však nie sú jediným problémom, ktorý dízle v poslednej dobe trápi. Tento rok v septembri sa objavila kauza týkajúca sa niektorých starších motorov TDI koncernu VW, ktoré boli vybavené softvérom umožňujúcim obchádzať homologačné meranie emisií. V Česku takých áut jazdí asi 150 000.

 

Viac nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku