Pravda.sk: Bez technickej a emisnej kontroly od marca bez pardonu a s pokutou
Dvojnásobný počet áut, predĺžený pracovný čas a sťažujúci sa vodiči. Situácia na staniciach emisných a technických kontrol bola v uplynulých dňoch kritická.
V pondelok vypršal dvojmesačný generálny pardon ministerstva dopravy, ktorý dával nezodpovedným motoristom čas na obnovenie neplatných technických a emisných kontrol. Využilo ho najmenej 90-tisíc občanov. Tým, ktorí tak neurobili, hrozí od 1. marca automaticky pokuta do výšky až 300 eur.
„Predbežné čísla, ktoré máme k dispozícii, hovoria o viac ako 50-tisíc ľuďoch, ktorí počas amnestie absolvovali technickú kontrolu po skončení platnosti, a takmer 40-tisíc vozidlách, ktoré prišli už po vypršaní termínu na emisnú kontrolu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Štatistiku o celkovom počte vozidiel, ktoré stále nemajú platné kontroly, ministerstvo nevedie. Ide však o desaťtisíce áut.
Generálny pardon platil od 1. januára do 29. februára na základe novely zákona o podmienkach vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Motoristi si v tom čase mohli technické a emisné kontroly obnoviť alebo požiadať o vyradenie svojho auta z evidencie.
Tí, ktorí tak neurobili, by sa mali mať na pozore. „Dostanú pokutu 165 eur za chýbajúcu technickú a 165 eur za chýbajúcu emisnú kontrolu,“ uviedol Kóňa. Dokopy teda až 330 eur. Pokuty im udelí príslušný okresný úrad a môžu ich dostať až do piatich rokov od porušenia zákona.
Do konca decembra okresné úrady vyhľadávali vozidlá bez kontrol manuálne a zvyčajne na podnet polície, mestskej polície alebo občanov. „Tento systém bol neefektívny,“ hovorí Kóňa. Od januára už umožňuje nezodpovedných majiteľov áut automaticky vygenerovať nový Jednotný informačný systém. Sám si vyhľadá evidované vozidlá, ktoré neprešli kontrolami, a automaticky vygeneruje rozkaz o uložení pokuty, ktorý sa zašle prevádzkovateľovi vozidla. Údaje získa systém z databázy o emisných a technických kontrolách okresných úradov a z evidencie vozidiel dopravnej polície. Ak vodič uhradí dve tretiny pokuty, bude považovaná za zaplatenú.
Cieľom rezortu nie je podľa Kóňu dávať pokuty, ale odstrániť z ciest autá, ktoré nespĺňajú technické parametre na prevádzku.
Súhlasí s tým aj predseda Spolku na ochranu vlastníkov automobilov Július Petrus: „V prevádzke sú dnes aj autá, ktoré tam už na prvý pohľad nemajú čo robiť. Hrdzavé až vyslovene deravé vozidlá s nedostatočným obutím a neúčinnými brzdami je potrebné vyniesť z ciest.“ Potešila ho aj nová funkcia, ktorú zaviedlo ministerstvo dopravy od 1. marca. Ak sa vodiči zaregistrujú do nového systému na webovej stránke jiscd.sk, môžu požiadať o sms pripomienku o končiacej sa technickej či emisnej kontrole. Prvé upozornenie im príde 30 dní pred skončením platnosti a ďalšie 14 pred skončením.
Amnestiu, ktorá umožnila získať obe kontroly bez pokuty, sa snažili vodiči využiť najmä v poslednej chvíli. Minulý týždeň autoservisy doslova praskali vo švíkoch. „Pracovali sme bežne do desiatej večer. Denne máme v priemere 60 áut, teraz sme ich mali 130. Ľudia sem vozili napríklad aj staré motorky, ktoré ešte v živote neboli na STK,“ opísal situáciu zamestnanec STK v Trenčíne Martin Trebatický. Vodiči sa vyhovárali na svojou zábudlivosť.
„Posledné dni boli hrozné, robili sme aj cez víkend. Väčšina ľudí bola taká, ktorá pred zmenou zákona technické a emisné kontroly vôbec neriešila a teraz sa obáva pokút,“ priblížil Vladimír Mihálik, majiteľ firmy Lomac v Sobranciach. V ťažkej situácii sa ocitli aj mnohí bratislavskí vodiči, ktorí mali problém dostať sa na technickú kontrolu. „Viacerí nadávali, že stanice nemajú voľné miesta a mali problém si ju do 29. februára vôbec vybaviť. To sme my Slováci, nechávame si všetko na poslednú chvíľu, hoci sme na to mali dva mesiace,“ uviedla pracovníčka jednej z bratislavských staníc technickej kontroly.
Takýmto návalom sa podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského dalo predísť, keby majitelia vozidiel dostali oznámenie o skončení platnosti kontrol aj počas amnestie. „Predpokladal som, že je to služba občanom a počas toho pardonu budú všetci upozornení. Je dosť možné, že majitelia o tom ani netušili, prehliadli to, neuvedomili si zmenu zákona a to, že technickú a emisnú kontrolu musia mať aj v prípade, že auto nepoužívajú. Nie je to korektné voči občanom,“ myslí si analytik. Riešením by podľa neho bolo, keby zo zákona trval pardon mesiac od prvého upozornenia majiteľa. Každý by tak dostal inú lehotu na vybavenie a stanice by sa vyhli náporom motoristov.
Celý článok nájdete tu.
Aktuality
27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí
Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac
18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?
Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac
2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!
Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac
7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu
Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje. viac
29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia
Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac