SOVA v Auto Bilde: Podvodníci obišli zákon a stáčajú km ďalej
Už pred schválením novely zákona o prevádzke vozidiel odborníci mali obavy, že nič nevyrieši. Obavy sa potvrdili. Zákon je bezzubý, deravý a stočené autá sa predávajú veselo ďalej. Využívajú pomerne jednoduchú fintu, píše Auto Bild.
Presne pred rokom začala platiť novela zákona o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá si stanovila za cieľ vyčistiť trh od špekulantov a nepoctivých predajcov ojazdených vozidiel. Spolok na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) len niekoľko dní od začiatku platnosti nového zákona zaznamenal celý rad podnetov a otázok od motoristov, ktorí pri predaji svojej jazdenky mali veľké problémy.
Po roku združenie konštatuje, že zámer autorom novely nevyšiel. Dosiahli iba to, že sa prejavila „kreativita“ Slovákov. Špekulanti upravili svoje postupy, úspešne obchádzajú zákon a klamú kupujúcich. A autá s upravenými odometrami sa veselo predávajú ďalej. Spod platnosti zákona sú totiž vyňaté súkromné osoby, keďže zákon výslovne zakazuje obchodovanie so zmanipulovanými vozidlami iba firmám a živnostníkom. V takom prípade je bezmocná aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá môže potrestať iba firmy. Nepoctivé bazáre využívajú veľmi jednoduchý trik. Hoci v inzerátoch uvádzajú, že sú predajcami podozrivého vozidla, „papierovo“ fungujú iba ako sprostredkovateľ. To znamená, že uzatvoria zmluvu so súkromnou osobou, čiže nie sú oficiálnym predajcom. Autobazáre vo funkcii sprostredkovateľa tak pokojne môžu obchodovať ďalej a úspešne sa pri tom vyhnúť pokutám, ktoré sa pohybujú v rozpätí od 3 000 do 50 000 eur.
Vysvetľuje to riaditeľka SOI Nadežda Machútová: „V zmysle platného zákona nesmú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu motorové vozidlá, na ktorých prišlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. SOI nemá oprávnenie kontrolovať uvedené porušenie zákona, ak ide o vzťah spotrebiteľ–spotrebiteľ.“
V praxi to znamená asi toľko, že SOI nemohla zasiahnuť voči autobazáru, ktorý ponúkal vozidlo iba sprostredkovane. Odborníci už pred schválením novely upozorňovali na potenciálne riziká a najmä medzery v zákone. Ako sa po roku ukazuje, ich obavy boli oprávnené. Tí, čo podvádzať chcú a vedia, si vždy cestu nájdu. A doplatí na to opäť len poctivec, ktorý ani nemusí tušiť, že sa stal obeťou podvodu. Aj samotné združenie SOVA prekvapilo, ako kreatívne dokázali nepoctivé autobazáre nájsť medzeru v zákone. Môže ísť však o dvojsečnú zbraň, nakoľko práve sprostredkovateľská funkcia autobazáru môže naznačiť, že nejde o „čisté“ auto.
SOVA preto radí, aby sa kupci vždy informovali, či autobazár vozidlo vlastní alebo len jeho predaj sprostredkováva. „To, že je uvedený ako predajca v inzeráte, nič neznamená. Istotu kúpy budú mať zákazníci iba pri autobazároch, ktoré autá vlastnia a poskytujú garancie nájazdu kilometrov,“ radí predseda združenia Július Petrus. „Denne sa na naše združenie obráti niekoľko ľudí so žiadosťou o pomoc, pretože naleteli nepoctivému obchodníkovi a zákon im neumožňuje nič iné, ako skúšať auto reklamovať. Keď neuspejú, zostáva im iba obrátiť sa na právnika a predajcu zažalovať. K tomu sa však odhodlá iba málokto a predajcovia z toho samozrejme ťažia,“ hovorí Petrus.
Ako príklad uvádza jedného motoristu, ktorý kúpil auto od policajného dôstojníka z dopravného inšpektorátu. Stav odometra skontroloval na stránkach technickej a emisnej kontroly a kontroly originality. Všetko sa zdalo byť v poriadku. Spísali zmluvu s jasne uvedenou hodnotou nájazdu kilometrov. Po mesiaci užívania kupujúcemu na diagnostike zistili skutočný stav odometra, ktorý bol takmer o 100-tisíc kilometrov vyšší. Policajt reklamáciu odmietol, obvinil nového majiteľa z klamstva a odporučil mu, aby podal trestné oznámenie. Nezabudol dodať, že to aj tak nič nezmení.
Verejnosť nevyužíva ani možnosť obrátiť sa na SOI, ktorá od 1. marca 2016, keď začala platiť sporná novela, obdržala iba 64 podnetov na vykonanie kontroly v súvislosti so stáčaním odometra. Inšpekcia do polovice februára tohto roka prešetrila 34 podnetov a v šiestich uznala, že prišlo k neoprávnenej manipulácii s odometrom. V týchto prípadoch sa vedie správne konanie. A tak sa pre niekoľko podvodníkov dostanú do problémov aj poctiví ľudia, ktorí predávajú svoje staršie auto.
SOVA totiž logicky navrhuje novelu, ktorá zakáže predaj stočených áut aj súkromným osobám. Lenže tu môžu nastať ďalšie problémy, v prvom rade pre tých, ktorí ani nevedia, že jazdia na stočenom aute. Pokiaľ ide o prvého majiteľa, je viac ako pravdepodobné, že odometer nechal stočiť on. Čo však s motoristom, ktorý je v poradí tretím či štvrtým majiteľom? Stočil odometer on alebo niekto pred ním? Otázka za milión znie: kto to dokáže a ako?
Aktuality
27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí
Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac
18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?
Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac
2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!
Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac
7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu
Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje. viac
29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia
Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac