Topspeed: Ako a prečo vzniklo stáčanie kilometrov na jazdených autách?
Stáčanie kilometrov je mnohými ľuďmi považované za „národný folklór“. Aj podľa štatistík dosiahli úpravy tachometra ozrutné rozmery. V Českej republike sa ročne predá viac ako 270 000 áut so stočenými kilometrami! Predávajúci si nelegálnym spôsobom prilepšia až o 700 miliónov eur ročne! Nemusíme si robiť nádeje, že na slovenskom trhu je situácia lepšia, alebo zásadne odlišná.
Kde existuje dopyt, existuje aj ponuka. To je základný princíp trhu. Odkiaľ však pochádza trend stáčania kilometrov?
Na tento problém sa musíme pozrieť komplexnejšie a zájsť do histórie. Automobily bývalého východného bloku nevynikali kvalitou. Hospodárska „zaostalosť“ sa prejavila aj v priemysle. Zoberme si napríklad typický československý automobil Škodu 105/120. Bolo úplne bežné, že automobil nevydržal viac ako 150 000 km. Pokiaľ neprehnila karoséria, tak kľakol motor, ktorý mal za sebou pokojne aj tri generálne opravy. Spotrebitelia jednoducho boli zvyknutí na to, že auto má životnosť v rozmedzí 100 000 – 200 000 km.
V 90. rokoch došlo ku kompletnému otvoreniu trhu. Začali sem prúdiť „západné“ autá. Zákazníci si rýchlo zvykli na výkonné, komfortné a bezpečné modely. Ale akoby neboli ochotní akceptovať aj omnoho vyššiu spoľahlivosť a životnosť. Autá zrazu nevydržali 100 – 200 000 km, ale pokojne aj viac ako 500 000 km! Spotrebiteľ však mal v hlave rovnicu 150 000 km = vrak. Pritom skutočnosť mohla byť úplne iná. Auto mohlo jazdiť po dobrých cestách a dostávať špičkovú údržbu. Autá sa niekedy nepoužívali tak často ako dnes.
Pred 20-30 rokomi nebolo bežné, že človek najazdí za rok 25 000 - 50 000 km. Dnes jazdí viac takmer každý vodič. Vtedy sa ročný nájazd na Slovensku pohyboval na úrovni 500 - 1000 km mesačne, teda do 12 000 za rok. Jazda autom bola "sviatkom".
Predajcom jazdených vozidiel tak stáli na dvore „nepredajné“ autá, ktoré nikto nechcel, lebo mali cez 150 000, nebodaj cez 200 000 km. Pritom boli v slušnom stave!
Predávajúci sa uchýlil k jednoduchej praktike. „Keď to nechce nik so 150 000 km, stočím to na 65 000 km!“. Po rokoch sa situácia dostala do takého stavu, že odhadom až 50% automobilov na Slovensku má stočený tachometer! Stáčanie kilometrov prerástlo do nekontrolovateľných rozmerov. Stáča sa veľa, aj stredne. Bez centrálnej databázy je takmer nemožné to odhaliť.
Stáčajú sa najmä autá dovážané zo zahraničia. Dovozca auto stočí ešte pred prvým prihlásením na Slovensku. Samozrejme, stáčanie kilometrov je zo strany predávajúceho neospravedlniteľný podvod. No ako kupujúci by ste sa rozhodne nemali pozerať len na „stav tachometra“, ale na celkový technický stav vozidla. Lipnutie na stave tachometra totiž nahráva podvodníkom. Auto s vysokým kilometrovým nájazdom a dobrou starostlivosťou môže byť totiž v omnoho lepšom stave, ako auto s malým nájazdom a bez dôkladnej starostlivosti. V súčasnosti sa dá overiť pravosť kilometrov na vozidle niekoľkými spôsobmi. Avšak v prípade dovezených áut vám stočenie kilometrov v 100% prípadoch nedokáže garantovať nikto.
Viac nájdete tu.
Aktuality
27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí
Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac
18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?
Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac
2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!
Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac
7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu
Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje. viac
29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia
Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac