Združenie SOVA považuje schválený zákon za polovičatý a nedokončený.
Združenie SOVA víta snahu politikov vyriešiť problém stáčania najazdených kilometrov na slovenskom trhu s ojazdenými vozidlami, schválený zákon však považuje za polovičatý a nedokončený.
Slovenské cesty brázdi prinajmenšom 130 000 vozidiel s upraveným tachometrom a každým dňom pribúdajú stovky ďalších. Toto sú tie najmiernejšie odhady odbornej verejnosti. Inzercia je preplnená vozidlami, ktoré sú stočené, omladené a majú maskované stopy po havárii.
„Trh s ojazdenými vozidlami v dnešnej dobe najviac pripomína džungľu bez jasných pravidiel,“ prirovnáva Mgr. Július Petrus, predseda SOVA. „Národná rada schválila minulý týždeň v 3. čítaní novelu zákona, ktorý zakazuje úpravu najazdených kilometrov. Združenie SOVA však po jej preštudovaní musí jasne upozorniť na nedostatky.“
Žiadny zákon nie je schopný vyriešiť spoločensky škodlivé chovanie úplne. Avšak veríme, že pokiaľ začne zákon platiť, môže stáčanie kilometrov značne obmedziť. Veľký prínos vidíme hlavne v preventívnej rovine, pretože po rokoch nečinnosti štát dáva jasne najavo, že pretáčanie tachometrov je nelegálne. Hlavne tak padnú výhovorky firiem, ktoré túto službu poskytujú a verejne ponúkajú. Tie dnes totiž tvrdia, že nerobia nič nezákonné. Toto vidíme ako pozitívum.
Nedostatkom zákona podľa nás je, že zakazuje predaj stočených áut iba firmám a živnostníkom, pričom podľa našich skúseností je manipulácia s tachometrami masovo rozšírená aj medzi občanmi. „Podľa nášho právneho názoru však nebudú môcť byť stočené autá ani inzerované, čo by mohlo nepoctivým predajcom z radov občanov ich podvodné jednanie poriadne zťažiť. Mimo inzerciu a bazáre bude totiž predaj auta veľmi komplikovaný,“ vysvetľuje Petrus. „ Stočené vozidlá tak budú vytlačené na okraj trhu a budú sa predávať „na ulici“, to znamená ešte ďalej od kontrolných mechanizmov. Otázka tak zostáva, prečo zákon zabudol na tieto pretočené vozidlá.“
Nastáva tiež otázka, aké zdroje na overovanie kilometrov bude štát používať, aby mohol s istotou určiť skutočný stav tachometra. Zatiaľ neexistuje jednotná európska databáza a aj možnosť jej zavedenia je viac než nejasná. Čo sa týka zápisov v slovenskej databáze napríklad v servisoch či na STK, tam môžu pri zápise spraviť chybu aj zamestnanci, tiež sú to len ľudia. Tak sa môže medzi stočené autá dostať aj to, ktoré je úplne v poriadku. Bude nutné, aby štát určil jasnú metodiku, ako stav najazdených kilometrov záväzne overiť, pretože inak nastane na trhu ojazdených áut obrovská miera neistoty.
„Čo s už stočenými vozidlami?,“ pýta sa Július Petrus. „Na toto už zákon tiež nedáva odpoveď. Stačí upraviť stav kilometrov na poslednú známu hodnotu, alebo je toto vozidlo odsúdené na „dožitie“ svojmu podvedenému majiteľovi, prípadne na predaj na šedý pouličný trh? Štát by mal dať jasne najavo, čo sa stane s desiatkami tisíc vozidiel. Budú sa hromadne vyvážať do zahraničia, prípadne šrotovať? Na odpoveď by sme nemali čakať až do vstúpenia zákona do platnosti. Je viac než nutné domyslieť následky a možné nápravy ešte pred prezidentovým podpisom novely.“
Aktuality
27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí
Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac
18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?
Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac
2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!
Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac
7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu
Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje. viac
29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia
Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac