Rozšírené stanovisko SOVA k novele zákona 725/2004 o zákaze manipulácie s odometrom

 

Novela zákona 725/2004 prináša zákaz stáčania tachometrov a zákaz predaja, ponúkania a inzercie stočených áut. Spolok na ochranu vlastníkov automobilov síce snahu politikov víta, no schválený zákon považuje za nedotiahnutý do konca.

 

"Zákon totiž nepostihuje fyzické osoby, ktoré chcú takéto pretočené vozidlá predávať. Preto sa podvody so stočenými autami presunú celkom do oblasti súkromného predaja ojazdených áut medzi ľuďmi na ulici, teda úplne do šedej zóny. Ďalšou vecou je, že aj predaj medzi ľuďmi bude viac komplikovaný. Zákon totiž podľa nás zakazuje aj akúkoľvek inzerciu stočených vozidiel, a tak ich bude ťažké ponúknuť ľuďom mimo okruh rodiny a známych,“ tvrdí predseda SOVA Julius Petrus.

 

Celý obchod so stočenkami sa ocitne úplne mimo zorné pole kontrolných orgánov, pretože SOI nemôže kontrolovať predaje medzi občanmi. „Od 1. marca tak bude extrémne riskantné si kúpiť ojazdené auto inde než v bazároch. Tým budú totiž hroziť za predaj stočených áut vysoké sankcie, ale tomu občanovi nie, pretože na neho zákaz predaja stočenie neplatí,“ dodáva Petrus.

 

Názory, že ľudia budú môcť podať na pôvodného majiteľa trestné oznámenie za podvod a tým sa domôcť spravodlivosti Petrus odmieta: „Museli by ste dokázať, že auto skutočne stočil predávajúci a navyše so zámerom vás podviesť. Bohužiaľ, podľa skúseností občanov, ktoré posielajú nášmu združeniu, dochádza k stáčaniu v reťazci vlastníkov omnoho skôr, spravidla už pri dovoze auta do Slovenskej republiky. Nájsť páchateľa a usvedčiť ho sa polícii s najväčšou pravdepodobnosťou v drvivej väčšine prípadov nepodarí,“ uzavrel Petrus. Viac nájdete tu.

Novela postaví mimo zákon vyše 1 milión vozidiel, nerieši ďalej čo s nimi

 

Novela zákona, ktorá zakazuje predaj vozidiel s upraveným odometrom mala pôvodne očistiť trh od špekulantov a nečestných predajcov. Nerieši však nič. Najčastejšie dochádza k stočeniu kilometrov práve na vozidlách z dovozu a to ešte pred prihlásením na Slovensku. Odborníci odhadujú, že na Slovensku je vyše 1 milión vozidiel so stočenými kilometrami. Čo s nimi ďalej, však táto novela nerieši.

 

Stočené autá sa teda nebudú môcť objaviť nielen v autobazároch, ale ani na inzertných serveroch, v inzertných časopisoch alebo v iných druhoch inzercie, prevádzkovaných firmami alebo živnostníkmi. Obchodovanie so stočenými vozidlami sa presunie úplne do oblasti súkromných osôb, teda mimo kontroly SOI a ďalších inštitúcií. Ako súkromné osoby budú vystupovať aj nečestní predajcovia a individuálni dovozcovia, budú však úplne nepostihnuteľní. Viac nájdete tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
Testovacia jazda- Skontrolujte nasledujúce časti auta.
- Prevodovka
Rýchlosti sa musia zaraďovať ľahko, plynulo a presne. Zaraďovanie vyskúšajte pri pomalej, pokojnej jazde aj pri športovej jazde s vytočením otáčok na maximum.
 
Odporúčanie: Pozor si dajte predovšetkým na vozidlá s pohonom 4x4 a s automatickou prevodovkou!
 
- Automatická prevodovka
Pri zaraďovaní sa nesmú ozývať žiadne zvuky, ktoré by signalizovali, že reakcia nebola okamžitá. Prechody medzi jednotlivými stupňami by mali byť plynulé, bez rázov. Ak sa objavujú rázy, tak je problém so spojkou alebo s mechanickým systémom v prevodovke.
 

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk