Ako a prečo vzniklo stáčanie kilometrov na jazdených autách?

 

Stáčanie kilometrov je mnohými ľuďmi považované za „národný folklór“. Aj podľa štatistík dosiahli úpravy tachometra ozrutné rozmery. V Českej republike sa ročne predá viac ako 270 000 áut so stočenými kilometrami! Predávajúci si nelegálnym spôsobom prilepšia až o 700 miliónov eur ročne!

 

Nemusíme si robiť nádeje, že na slovenskom trhu je situácia lepšia, alebo zásadne odlišná. Kde existuje dopyt, existuje aj ponuka. To je základný princíp trhu. Odkiaľ však pochádza trend stáčania kilometrov? Na tento problém sa musíme pozrieť komplexnejšie a zájsť do histórie.

 

Automobily bývalého východného bloku nevynikali kvalitou. Hospodárska „zaostalosť“ sa prejavila aj v priemysle. Zoberme si napríklad typický československý automobil Škodu 105/120. Bolo úplne bežné, že automobil nevydržal viac ako 150 000 km. Pokiaľ neprehnila karoséria, tak kľakol motor, ktorý mal za sebou pokojne aj tri generálne opravy. Spotrebitelia jednoducho boli zvyknutí na to, že auto má životnosť v rozmedzí 100 000 – 200 000 km.

 

V 90. rokoch došlo ku kompletnému otvoreniu trhu. Začali sem prúdiť „západné“ autá. Zákazníci si rýchlo zvykli na výkonné, komfortné a bezpečné modely. Ale akoby neboli ochotní akceptovať aj omnoho vyššiu spoľahlivosť a životnosť. Autá zrazu nevydržali 100 – 200 000 km, ale pokojne aj viac ako 500 000 km! Spotrebiteľ však mal v hlave rovnicu 150 000 km = vrak. Pritom skutočnosť mohla byť úplne iná. Auto mohlo jazdiť po dobrých cestách a dostávať špičkovú údržbu.

 

Autá sa niekedy nepoužívali tak často ako dnes. Pred 20-30 rokomi nebolo bežné, že človek najazdí za rok 25 000 - 50 000 km. Dnes jazdí viac takmer každý vodič. Vtedy sa ročný nájazd na Slovensku pohyboval na úrovni 500 - 1000 km mesačne, teda do 12 000 za rok. Jazda autom bola "sviatkom".

 

Predajcom jazdených vozidiel tak stáli na dvore „nepredajné“ autá, ktoré nikto nechcel, lebo mali cez 150 000, nebodaj cez 200 000 km. Pritom boli v slušnom stave! Predávajúci sa uchýlil k jednoduchej praktike. „Keď to nechce nik so 150 000 km, stočím to na 65 000 km!“. Po rokoch sa situácia dostala do takého stavu, že odhadom až 50% automobilov na Slovensku má stočený tachometer! Stáčanie kilometrov prerástlo do nekontrolovateľných rozmerov. Stáča sa veľa, aj stredne. Bez centrálnej databázy je takmer nemožné to odhaliť.

Viac tu.

Poslanci chcú ísť ďalej,za pretočené kilometre majú pykať bazáre

Autobazáre, ktoré permanentne a vedome predávajú autá s upravenými odometrami, teda počítadlami najazdených kilometrov, by mali čeliť sankciám. Avizuje to poslanec NR SR Anton Martvoň (Smer-SD), ktorý chce takto prostredníctvom pozmeňujúceho návrhu upraviť vlastnú novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel.

 

Právna norma, ktorej cieľom je zakázať v administratívno-právnej rovine neoprávnenú a úmyselnú manipuláciu s odometrom, je aktuálne v druhom čítaní. Pôvodná novela tresty pre autobazáre nespomínala, Martvoň a spoluautor návrhu Otto Brixi (Smer-SD) však vopred avizovali, že takéto sankcie pripravia, ak sa právna norma dostane do druhého čítania. To sa začiatkom októbra stalo.

 

"Musíme postihnúť aj autobazáre, ktoré permanentne a vedome predávajú autá s pretočenými kilometrami. Klamú tak spotrebiteľov, a preto pripravujeme aj na takýchto nepoctivých predajcov bič. ," vysvetlil pre TASR Martvoň.

Podľa jeho slov však túto mieru administratívneho potrestania je potrebné po konzultácii s príslušnými ministerstvami citlivo nastaviť. Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 Motor
Ohľadne motora zistíte mnoho už len jednoduchým pohľadom. V kombinácii s testovacou jazdou by ste mali byť schopný zistiť, či je všetko v poriadku.
- Opäť sa pozrite na škáry a skrutky v motorovom priestore, či auto nebolo nabúrané.
- Ešte za studena otvorte nádobku s vodou a pozrite sa zospodu na jej viečko. Keď je na ňom emulzia, tak to znamená, že olej presakuje do vody alebo že je zlé tesnenie pod hlavou.
- Motor by mal byť čistý a suchý, bez viditeľného presakovania oleja.
- Mal by naskočiť hneď na prvý raz. Sústreďte sa na jeho chod. Nechajte ho bežať na voľnobeh a počúvajte, či sa neozývajú neobvyklé zvuky (klepanie, šklbanie). Motor by mal udržiavať rovnakú hladinu otáčok bez znateľného kolísania. 
- Odstráňte viečko olejového krytu a otočte ho. Keď je na ňom emulzia, tak to znamená, že do oleja tečie voda alebo olej nebol riadne vymenený. Keď je kryt cítiť po benzíne, znamená to, že mechanická pumpa prepúšťa benzín.
 
Príručku nájdete tu.

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk